Denne ukens gjest er Malin Svarstad Arefjord som jobber som markedsfører hos oss.

Denne ukens gjest er Malin Svarstad Arefjord som jobber som markedsfører hos oss.
Hun har vært med i flere år nå og gjør en formidabel innsats på å synliggjøre vår organisasjon. Takket være henne så har vi fått en bred markedsføring i alle kanaler. Hun er kjempe engasjert og kreativ.

Her er mer om Malin:

Hvem er Malin og hva er din jobb hos Spillavhengighet Norge?

Eg jobber som markedsfører for Spillavhengighet Norge og har jobbet her siden 2017. Fritiden min går til mann & barn, vi har en flokk på 4 som skal følges opp med treninger mm. Dagene er hektiske, noe eg digger :)

Hvordan er det å jobbe i Spillavhengighet Norge?

Det er sjeldent en stille stund hos oss, vi har et høyt tempo og er et godt team som samarbeider om stort og smått. Noen uker er vi på reise, andre uker blir det jobbing fra kontoret, enten hjemmefra eller på kontoret mitt på Straume.
Å få jobbe for organisasjonen er utrolig givende. Her føler eg at eg bidrar til å hjelpe mennesker, både spilleavhengige og pårørende. Eg opplever også at folk er imøtekommende når eg forteller hva eg jobber med, veldig mange kjenner noen som strever med spilleavhengighet.

Kan du si noe om en typisk arbeidsdag for deg?

Den typiske arbeidsdagen min starter med en kopp kaffe og en runde i mailboksen min, før eg går i møte med kollegaene mine. Vi sitter så langt fra hverandre, så eneste mulighet vi har for å føle at vi jobber «sammen» er å ha møter digitalt, det fungerer veldig godt.
Etter morgenmøtene tar eg tak i arbeidsoppgavene mine, det kan være alt fra å lage en ny annonse for en fysisk gruppe, publisere saker på hjemmesiden, i sosiale medier eller utforme layout for publikasjoner vi lager. Eg har også faste dager hvor eg besvarer vår hjelpetelefon.

Hvorfor må et slikt hjelpetilbud markedsføres? Dere er vel lett å finne frem til?

Vi må markedsføre oss for å gjøre mennesker oppmerksom på at det finnes et lavterskeltilbud for de, som er gratis uten ventetid. Når noen først opplever å stå i krise er det viktig for oss at de vet at vi er her. I vår strategi ønsker vi å skape en gjenkjennelseseffekt og oppmerksomhet. Vi kan være enkle å finne om en googler oss, men dersom en ikke bruker google eller vet helt hvor de skal søke hjelp, så er det fint at noen har hørt om oss eller anbefaler oss til andre.

Tar noen kontakt etter å ha sett annonse/reklame? Det er jo så mye skam knyttet til dette.

Ja, vi opplever en økning i pågang når vi kjører kampanjer og markedsfører oss. Da får vi ofte høre at de har sett oss enten gjennom sosiale medier, i avisartikler, hørt om oss på radio o.l. Eg tror at ved å spre kunnskap om avhengigheten og informasjon om at “du er ikke alene”, bidrar dette til at de som kontakter oss føler mindre skam og mindre ensomhet. 

Hva tenker du om dagens lovlige markedsføring av pengespill?

Eg mener at markedsføring av pengespill burde vært likestilt med markedsføring av alkohol og tobakk. Å være spilleavhengig krever også behandling, på lik linje som en som er rusavhengig. Da er det trist at en spilleavhengig som ønsker å gjøre en endring blir pepret ned med reklame hvor det er forlokkende spill og gevinster, både på TV, i radio, på kino, i sosiale medier og ikke minst i en helt vanlig dagligvareforretning. Eg håper noen får øyene opp snart og fjerner all markedsføring av pengespill. Vi vet at vinmonopolet går som det suser, selv om det ikke lages annonser for dem. Min kampsak må være «Ta spilleavhengighet på like stort alvor som rusavhengighet».

Er det viktig at pårørende involveres i prosessen mot å bli spillefri?

Ja, det mener eg er helt utrolig viktig. Her er det også viktig å poengtere at en pårørende ikke behøver å være ens samboer, kjæreste eller forelder – det kan like gjerne være en søster, en bror, en kollega, en venn eller andre i familien din. Vi har alle et behov for å åpne oss for noen, snakke sammen og føle at en blir støttet i en vanskelig prosess. Det er viktig både for den som er spilleavhengig, men også for de som er pårørende. De pårørende opplever store påkjenninger i en avhengighetssak. Når den avhengige sin «boble sprekker», så opplever ofte de avhengige en lettelse – endelig har de turt å si noe til noen. Men de som lytter får en mengde med bekymringer og føler et stort ansvar. For å kunne best ivareta en pårørende, så må pårørende også involveres.

Hva tror du er det viktigste forebyggende tiltaket vi som samfunn kan gjøre for å redusere problemer med spilleavhengighet?

Eg tror flere og flere får kunnskap om spilleavhengighet, men eg hører fortsatt mennesker snakke om «spillegalskap» på en slik måte at eg skjønner at kunnskapen er for liten. Folk blir overrasket når de får høre at her har en rett på offentlig hjelp, hvorfor er dette overraskende for folk? Jo, eg tror det handler om alt for lite fokus på denne avhengigheten. Det er sånn at eg føler at det å være rusavhengig er mye mer akseptert i det samfunnet vi lever i dag. Dette må gjøres noe med, slik at de som blir avhengige av spill også tørr å søke hjelpen de har behov for og tørr å snakke om det.
På denne måten kan en bidra til mindre skamfølelse og senke stigma.
Eg mener vi bør innføre markedsføringsforbud for pengespill og eg brenner også for at det skal snakkes mer forebyggende om spilleavhengighet i skolene. Her må det inn i læreplanmålene som omhandler avhengighet.
Et av de overordnede målene i læreplanen for grunnskolen tar for seg temaet «folkehelse og livsmestring». I dette temaet snakkes det om fysisk og psykisk helse, rusmidler, forbruk og personlig økonomi. Eg håper at læreplanmålet blir endret slik at spilleavhengighet også er listet opp.

Har du noen gode råd til spilleavhengige og pårørende?

Ja – snakk med noen. Det er første steg videre i prosessen din. Dersom du syns det er vanskelig å ta dette opp med en pårørende, ta kontakt med oss – vi snakker med deg og lytter. Det samme gjelder for deg som er pårørende, du trenger også noen å snakke med, du trenger også å bli ivaretatt. Ta kontakt med oss, eller involver deg i behandlingen som de spilleavhengige blir tilbudt. Flere behandlingssteder tilbyr også hjelp for pårørende, benytt deg av de hjelpetilbudene som er der slik at ikke du også risikerer å bli syk selv. Ellers vil eg anbefale deg å lese brosjyrene du finner her.

Har du noe annet du ønsker å dele?

Vi har allerede vært innom læreplanmålene, men eg vil gjerne tilføye følgende forslag: La alle elever i barne-, ungdomsskole og videregående få lov å bli kjent med personlig økonomi. Hva skal vi med brøk, likninger, geometri etc. dersom vi ikke vet hva et forbrukslån er, et kredittkort, et kjøpslån er eller hvem namsmannen egentlig er?

Hver uke fremover vil vi publisere “Ukens gjest”.
Kjenner du noen vi burde intervjuet? Ta kontakt med oss.