Rådgiver ansvarlig spill hos Norsk Rikstoto, Anne Mathisen.

 

Ukens gjest er fra Norsk Rikstoto sin ansvarlighetsavdeling, Rådgiver Anne Mathisen.

Anne har jobbet for en bedre og tydeligere ansvarlighetspolitikk internt hos Norsk Rikstoto de siste årene. I tillegg har hun stor forståelse for spilleavhengighet og hun er lydhør på de forslagene vi kommer med. Hun er også en sterk pådriver for at Norsk Rikstoto skal ha et sterkt samarbeid og dialog med personer og organisasjoner som jobber med spilleavhengighet.

Mer om Anne her:

Du jobber med ansvarlighet hos Norsk Rikstoto, kan du fortelle oss litt mer om denne jobben og ansvarlighet hos dere?

Jeg har jobbet i hestesporten og Norsk Rikstoto i mange år, og begynte å jobbe med ansvarlig spill i 2018 i en nyopprettet stilling. I starten jobbet jeg mye med å sette meg inn i fagfeltet ansvarlig spill og å lære om forebygging av spilleproblemer, og jeg har deltatt på studiet om spilleavhengighet og problemskapende dataspill. Vi har hatt veldig god hjelp fra Norsk Tippings ansvarlighetsteam, og har også etablert kontakt med de ulike miljøene som jobber med spilleavhengighet og norsk pengespillpolitikk.

Norsk Rikstoto har i perioden fra 2017 systematisk jobbet for å sikre at vi oppfyller kravene til et ansvarlig spilltilbud i det som tidligere var konsesjon for å tilby spill på hest og som fra 1. januar 2023 er pengespilloven. Jeg har jobbet bredt i organisasjonen for å lære ansatte om problemspill og hvilke verktøy vi har som beskytter sårbare spillere.  Norsk Rikstoto har spillegrenser, gode pause- og utestengelsesfunksjoner og et system som heter Mentor som kommuniserer med kundene og som i tillegg hjelper oss med å kartlegge risikokunder. Vi prøver hele tiden å balansere markedsføringen slik at den ikke skal være mer aggressiv enn absolutt nødvendig, og da er innspill fra for eksempel Spillavhengighet Norge viktig for oss.

Hva er ditt forhold til spilleavhengighet?

Etter å ha møtt mennesker som har fått livet ødelagt på grunn av problemer med spill, har jeg blitt veldig oppmerksom på at vi selger potensielt avhengighetsskapende produkter. Jeg har snakket med kunder hos oss som har sagt rett ut at spill på hest tar for mye tid og at de bruker mer penger enn de har råd til. Det er viktig for meg at vi ser mennesket og tar avgjørelser ut fra hva som er best for å forebygge spilleproblemer heller enn å få høyest mulig omsetning. Og så er jeg opptatt av at vi skal kjenne at dette vil vi, vi skal ikke jobbe med forebygging fordi det er myndighetspålagt men fordi vi ønsker det!

Hos Norsk Rikstoto har dere begynt å kontakte kunder, likt med Norsk Tippings Proaktive samtaler. Kan du fortelle kort hva slike samtaler går ut på?

Vi har trent ansatte i samtaleteknikken motiverende intervju, og tanken er at de kundene vi er mest bekymret for skal kontaktes for samtale. Når jeg ringer kundene har jeg satt meg godt inn i hvordan kunden spiller, og ofte er målet å gjøre kunden oppmerksom på  hvor mye hen har tapt i en gitt periode. Jeg oppfordrer også kunden til å vurdere sine spillegrenser med tanke på å justere ned grensene. Jeg opplever nesten aldri at kundene er negative når jeg ringer. De fleste jeg snakker med underestimerer sine tap, og de syns de er fint å bli realitetsorientert. Målet er at vi skal ringe flere kunder, og vi har akkurat ansatt to nye rådgivere som skal jobbe mye med dette.

Hvordan kan Norsk Rikstoto forebygge spilleavhengighet?

Helt grunnleggende er at alt spill er registrert på den som spiller. Dette gjør at vi kan bruke datanalyse i arbeidet med å finne risikokundene våre. Samtidig er det viktig at vi har gode verktøy som er lette å bruke og at de er godt synlige på nettsiden vår. Vi må heller ikke glemme opplæring av ansatte hos kommisjonærer og på banene, det trenger god kunnskap i tilfelle de møter spillere som har problemer med spill.

Gjøres det tiltak på ansvarlighetsarbeid internt i Norsk Rikstoto, da i forhold til spilleavhengighet?

Vi er ekstra oppmerksomme på at ansatte i spillselskap har forhøyet risiko for problemspill, og vi har egen oppfølging på ansattes risikoprofil. Om noen er i faresonen jobber vi sammen med HR og ansvarlig leder for å finne gode løsninger for den ansatte.

Vi opplever at det kan spilles ganske aggressivt på landets travbaner. Hva gjøres for å forebygge at spillerne på banene utvikler spilleavhengighet?

Vi gjør ingen spesielle tiltak på banene, men jobber for at ansatte skal ha god kunnskap om ansvarlighetsrammeverket vårt og om spillavhengighet. Det aller viktigste er at alt spill er registret og at kundene bruker våre løsninger som for eksempel for lagspill. På den måten kan vi følge den enkelte kundens forbruk og spillemønster og fange opp problemspillere.

Hva tenker du er de største utfordringene spilleavhengige møter på i samfunnet vårt i dag?

Jeg tenker at det er utfordrende at spillene er så tilgjengelige. Vi er så avhengige av mobilen, og spillene er tilgjengelige der. Så vet jeg også at spilleavhengige møter uvitenhet når de søker hjelp og at de ikke får den hjelpen de trenger.

Har du noen gode råd til de som er spilleavhengige?

Ikke vær redd for å prate med en venn, kjæreste eller kollega hvis du kjenner at du har problemer med spill. Du kan ringe gratis til Hjelpelinjen eller Spillavhengighet Norge og få god og profesjonell hjelp. Bruk verktøyene som vi tilbyr for å ta pause eller stenge deg ute fra spill. Kort sagt, be om hjelp!

Har du et godt tips til pårørende du vil dele?

Pårørende kan ta kontakt med spillselskapene og uttrykke bekymring for spilleren.  Og husk at Hjelpelinjen og Spillavhengighet Norge også er et tilbud til pårørende. Ved å snakke med dem kan du få oversikt over hvilket hjelpetilbud som finnes. Og ikke minst få snakke med menneske som vet hvordan du har det.

Har du noen råd til hva vi som organisasjon bør jobbe mer med? 

Jeg opplever Spillavhengighet Norge som en solid og kunnskapsbasert organisasjon og beundrer jobben dere gjør med knappe midler. Fortsett med å spre fakta og kunnskap om spilleavhengighet til politikere, helsevesenet og ikke minst til spillselskapene. Vær den tydelige stemmen som taler de sårbares sak!

 

Hver uke fremover vil vi publisere “Ukens gjest”.
Kjenner du noen vi burde intervjuet? Ta kontakt med oss.