Tanja Sveen, Seniorrådgiver ansvarlig spill, Norsk Tipping

 

Denne ukens gjest er Tanja Sveen, Seniorrådgiver ansvarlig spill hos Norsk Tipping.

Vi opplever Tanja som utrolig kunnskapsrik og ei som har stor forståelse for den problematikken vi jobber med. Det er viktig for oss å ha tett dialog med de som jobber med ansvarlighet hos Norsk Tipping. Tanja er en av de som vi ofte møter på møtene med Norsk Tipping.

Du jobber i ansvarlighetsavdelingen hos Norsk Tipping, kan du fortelle  hva jobben din går ut på?

Vi jobber bredt med å forebygge spilleproblemer. Det betyr at vi hele tiden vurderer spilltilbud, salg og markedsføring med tanke på risiko for problemspill, slik at vi kan innføre effektive begrensninger. Vi utvikler verktøy som kundene bruker for å ha oversikt og kontroll, for eksempel spillregnskap, spillegrenser, pauser og utestenging. Vi følger også med på den enkelte kundens spilleatferd, og sender f.eks. Spillepuls-meldinger når vi ser tegn til økt risiko. Når vi er bekymret for kunder, ringer vi dem for å følge opp. Vi samarbeider med forskere for å få mer kunnskap om hvordan vi best kan forebygge spilleproblemer, og har dialog med Spillavhengighet Norge og andre interessenter for å ta hensyn til synspunktene fra dem som blir påvirket av Norsk Tippings spilltilbud.

Hva er ditt forhold til spilleavhengighet?

Jeg har snakket både med kunder som sliter med pengespill og pårørende til personer som har utviklet spilleavhengighet. Det gjør inntrykk å høre hvor altomfattende pengespill kan bli, og hvor store konsekvenser spilleavhengighet får for både spilleren og de nærmeste. Jeg har også lært mye av mange i Spillavhengighet Norge i forskjellige erfaringsutvekslinger og møter som vi har hatt opp gjennom årene.

Hos Norsk Tipping har dere noe som heter Proaktive samtaler, kan du fortelle kort hva slike samtaler går ut på?

Vi ringer spillere vi er bekymret for og forsøker å få til en god samtale om spillingen. Noen sier at de har full kontroll og god økonomi, mens andre forteller at spillingen har fått en for stor plass i livet og at det er vanskelig å redusere eller stoppe. Da gir vi råd om hva man kan gjøre, og hvor man kan få videre hjelp. De fleste samtalene ender med at vi avtaler tiltak som å sette lavere tapsgrense, og gjerne låse den slik at kunden ikke kan øke den selv etterpå. Kunden kan også stenge seg ute fra ett, flere eller alle spill.

Hvordan kan Norsk Tipping forebygge spilleavhengighet?

Det gjør vi på mange måter. Vi har mange begrensninger bygget inn i selve spillene, som f.eks. hvor mye du kan satse per spinn eller bet. Ingen spill har mulighet for autoplay eller fastplay. Vi har også flere verktøy som skal gi kunden oversikt og kontroll over spillingen sin som f.eks. grenser og spillregnskap. Vi har maks tapsgrenser for å redusere skadeomfang for spillere som mister kontroll.

Siden alt spill hos Norsk Tipping er identifisert og registrert vet vi akkurat hvor mye og hvor ofte hver enkelt kunde spiller. Systemet kan gripe inn når vi ser at kunder spiller med økt risiko. Vi sender Spillepuls-meldinger som kommer opp når kunden er logget inn, og når vi er bekymret så kontakter vi kunden per telefon for en proaktiv samtale.

Gjøres det tiltak på ansvarlighetsarbeid internt i Norsk Tipping, i forhold til spilleavhengighet?

Ja, det er Akan-utvalget som følger opp dette. Vi vet at det er økt forekomst av spilleproblemer blant folk som jobber med spill. Ledere har fått opplæring i hvilke tegn man skal se etter, og hvordan man skal følge opp medarbeidere når det er mistanke om spilleavhengighet eller andre problemer. Utover det er det også regelmessig informasjon til alle ansatte, som f.eks. oppfordring om sjekke spillingen sin ved å ta en selvtest. Vi har også en særskilt rutine for hvordan vi skal håndtere det dersom ansatte kommer opp på ringelistene til proaktive samtaler.

Mange av våre brukere er fortvilt over at dere tilbyr kasinospill, da det er et spill som oppleves svært aggresivt og ofte er type spill vi får oppgitt. Hva er årsaken til at dere tilbyr slike spill?

Fordi det er en forholdsvis stor gruppe nordmenn som ønsker å spille disse spillene. Oppdraget vårt er å få dem til å spille i et tryggere tilbud hos Norsk Tipping enn det som tilbys av de ulovlige, utenlandske spillselskapene.

Jeg forstår godt at det er stor skepsis til at vi skal ha kasinospill, siden de i betydelig grad fører til spilleproblemer. Det legger vi stor vekt på i måten vi utformer kasinotilbudet på, og vi har derfor mange begrensninger. Vi har også strammet inn på tilbudet de siste par årene fordi vi har sett en uheldig utvikling. Maks tapsgrensen er senket fra 10 000 til 5 000 kr i måneden og vi har innført spillepause på 15 minutter etter en times spill. Vi er også opptatt av å dempe antallet nye spillere og har derfor gjort «kasino-knappen» mindre synlig i appen vår.

Hva tror du er de største utfordringene spilleavhengige møter på i samfunnet vårt i dag?

Dessverre er det flere utfordringer som møter spilleavhengige. Det kan være vanskelig å få god hjelp der man bor og kanskje er det også venteliste. Mange spilleavhengige har gjeld på grunn av problemene, som gir mye bekymring for framtida og mange praktiske problemer. Jeg tror også mange føler på både skam og skyld og kanskje blir ikke spilleavhengige møtt med like stor forståelse som f.eks. alkoholikere.

Har du noen gode råd til de som er spilleavhengige?

Mitt første råd er å snakke med noen. Velg en som du stoler på og som du føler at vil deg vel. Fortell om hvordan du har det slik at du ikke står helt alene og kan få hjelp til å sortere tanker og få støtte og omsorg. Hvis du ikke føler for å snakke med noen du kjenner kan du ta kontakt med Spillavhengighet Norge og Hjelpelinjen. Der vil du bli møtt av fine, flinke folk som vil deg vel. For mange vil det være nyttig å gå til en behandler eller bli med i en selvhjelpsgruppe slik som Spillavhengighet Norge tilbyr. Da kan du lære mer om hva som har ført til at spill har tatt overhånd og utvikle gode strategier til å klare deg uten spill. Ta kontakt med spillselskapene og steng deg ute, og be dem stoppe all kontakt med deg. Hvis det ikke hjelper, skift telefonnummer og e-postadresse. Du kan få et gratis blokkeringsfiler som blokkerer alle spillselskaper fra både Spillavhengighet Norge og Norsk Tipping. Har du mye gjeld kan du få gjeldsrådgivning hos NAV. Det kan være nyttig å overlate kontroll over økonomi og kontoer til en annen for å gjøre det enklere å stå i valget å slutte å spille.

Har du et godt tips til pårørende som du vil dele?

Å være pårørende til en som er avhengig er krevende. Jeg vil anbefale å ta kontakt med Spillavhengighet Norge eller en annen hjelpeinstans hvor man kan få utløp for tanker og følelser og få mer kunnskap om situasjonen som man står i. Det er viktig å huske på å ta vare på seg selv i en slik situasjon. Det kan være fint å fortelle om problemene til noen du stoler på – slik at du også får støtte og hjelp i situasjonen du er i. Noen ganger kan man også trenge å gå en behandler/psykolog selv for å få hjelp til å nøste i alt som veltes opp. Økonomi kan ofte være en utfordring. Her gjelder det å få oversikt og ofte må pårørende ta kontroll over økonomien for en periode.

Har du noen gode råd til hva vi som organisasjon bør jobbe mer med?

Jeg synes at dere i Spillavhengighet Norge gjør en fantastisk jobb for spilleavhengige og deres pårørende. Dere har et veldig godt gruppetilbud rundt om i landet som betyr uendelig mye for brukerne. Dere er også flinke til å sette spillavhengighet på agendaen og jobbe aktivt inn mot politikk, helsemyndigheter og Norsk Tipping. Så mitt råd er at dere skal fortsette med den flotte jobben som dere gjør!

Hver uke fremover vil vi publisere “Ukens gjest”.
Kjenner du noen vi burde intervjuet? Ta kontakt med oss.